Lõhnad

Ma olen vist päris mitmel korral kirjutanud lõhnadest. Mingil põhjusel seostuvad paljud mälestused mulle lõhnadega. On söögilõhnad, mis toovad meelde  mõne ammuolnud hetke ja inimese. On pühadelõhnad, ilma milleta ei teki pühadetunnet. Aastakümnete tagused pannkoogilõhnad, mis sundisid paljajalu ja öösärgis kööki jooksma. On kuum ja vänge lõhn, millega võin mõelda end pisikeseks plikaks koos kiisudega laudauksele sooja piima ootama. On keldri niiske ja kopitanud lõhn ja ühe ammu suletud juurviljapoe lõhn, mis mulle meeldis nii väga, et ma sellest pisikesest poest ainult lõhna pärast alalõpmata läbi käisin. On vihmajärgne kruusatee lõhn, mida rongilt tulles tundsin ja mis tekitas alati tõelise linnast pääsemise tunde. On sauna eesruumis seisvate kurgipurkide lõhn, see, mida tunned juba enne, kui näpud mustsõstralehtede vahele surud. On ema riiete lõhn magamistoanurgas olevas kotis. On mu pisikeste poiste unesoojade juuste lõhn. On kohvilõhn, mis äratab päeva, igasuguse päeva. On märja ja niiske vettinud telgi lõhn ja lõkkesuitsu lõhn. On lämbe ja uimaseks tegev äikese-eelne heinalõhn. Ja lumelõhn, esimese lume värske ja puhas lõhn.

Kevad on lõhnav aeg. Igal hommikul seisan natuke aega sirelipõõsa all ja nuusutan nende rasket magusat lõhna. Mõned päevad tagasi käisin Nubiga piibelehti korjamas, nii pisikesed külluslikult lõhnavad õied. Siis mõtlesingi, et piibelehelõhn on minule alati seostunud emaga. Tema lemmiklilled, need, mida talle alati sünnipäevaks viin. Või niisama. Minu vanaisa sünnipäev oli augustis, siis kui ööd olid juba pimedad. Ajal kui tirtsud saagisid öösiti oma viiuleid nii valjult, et aknaid ei saanud lahti hoida. Ajal, kui öösel särasid aias valged  ja päeval ka kõigis teistes värvides floksid. Flokside värvid ja lõhn meenutavad mulle alati mu vanaisa. Tema aias ei ole enam memme istutatud pikki floksipeenraid aga mulle pole nende olemasolu vajagi, mulle piisab sirtsude viiuleist, et tunda flokside lõhna. Lõhnad ja mälestused, kesteab milleks omavahel nii tugevalt seotud.

Lisa kommentaar

